Standardní odvětrávání diferenciálů u většiny Toyot je řešeno klasickým přetlakovým ventilkem, buď na podobném principu jako je ventilu papiňaku, nebo stejný princip opatřen navíc přítlačnou pružinkou.

Ve standardním provozu je tento systém naprosto dostatečný. Při ježdění v terénu, v prašném a zejména v zabláceném prostředí však poměrně často dochází k zanášení a posléze ucpání ventilku. Je tedy nutno čas od času ventilek vymontovat a vyčistit. Ucpaný průduch totiž způsobuje to, že při práci (zejména při namáháni v terénu a ve velkých rychlostech) dochází k zahřátí a následnému natlakování vnitřku diferenciálu. Pak muže docházet k úniku oleje přes lamely simeringů, případně i k nasátí malého množství vody při najetí do hluboké vody (voda prudce ochladí diferenciál a dochází k podtlaku).
Tyto slabiny standardního systému, jsou důvodem několika profesionálních i amatérských modifikací odvětrávání.
První mně známou metodou je výměna ventilku za trubičku se závitem. Na druhý konec trubičky se svorkou, nebo kovovou přezkou připevní hadička, která je vyvedena do vyšších míst vozu. Obvyklým umístěním předního vývodu je buď motorový prostor (např. upevnění vedle palivového filtru), nebo přímo zavedením do šnorchlu. V zadní části se hadička vyvede buď do odvětrávání sloupku, nebo za zadní světlo, případně vedle otvoru nádrže. Osobně bych spíš použil druhou, nebo poslední variantu. Olej poměrně dost zapáchá, takže si myslím, že při umístění ve sloupku bude v kabině cítit.
Tato modifikace má ještě dvě alternativy. Zakončení buď originálním ventilkem diferenciálu, nebo malým vzduchovým filtrem. Toto řešení nabízí na internetu mnoho firem ve formě instalačního kitu. Například Northwest offroad, River Rider, nebo Marlin Crawler. Levnější variantou je zakoupení standardních komponentů v nějakém hobby shopu a vlastní výrobou




Další možností, jak nahradit sériové odvětrávání, je použití speciálního, malého gumoveho měchu. Ten se jednoduše při zahřátí rozpíná a naopak při chladnutí smršťuje, bez hrozby vniknutí vody nebo bláta. Systém se jmenuje Creeper Breather a ve formě kitu ho prodává firma Trail Gear

 

Tato varianta se mi líbila víc, než zvýšený vývod pomocí hadiček. Asi to bylo hlavně pro to, že jsem se nemohl zbavit pocitu, že si někde hadici utrhnu o větev a než si toho všimnu, budu mít diferenciál plný svinstva. K zničeným převodům, nebo ložiskům to pak není daleko. Kit sám o sobě stoji sice jen 19USD, ale při objednání jsem zjistil, že si prodejce nesmyslně účtuje poštovné ve skoro trojnásobku ceny zboží a to přesto, že reálná cena poštovného je daleko nižší. Nezbylo mi tedy než objednávku stornovat a vyrobit si vše sám.
Strávil jsem několik hodin na internetu a v obchodech a nakonec jsem použil pro výrobu následující:

2× manžetu řízení Škoda
2× gumová zátka do umyvadla
2× plastovou záslepku kovových nohou stolu
2× hadicovou koncovku (použit jen vnitřní díl)
2× kovovou hadicovou sponu

Celá ta legrace vyšla na něco málo pres 250Kč na oba dva diferenciály. Celkový čas práce, včetně čekaní na zavadnuti lepidla nepřesáhl 1hodinu. Manžety jsou sice o něco málo většího průměru než originál, ale funkci plní úplně stejně. Jestli někdy narazím na menší, možná to celé předělám, ale zatím jsem nezaznamenal žádný problém.
Postup: Do posledního záhybu jsem vlepil lepidlem na gumu zátku umyvadla. Zátka je vlepena obráceně, spodkem ven. Tak krásně kopíruje vnitřní profil manžety a vzniká tak větší styčná plocha pro slepeni. Přestože spoj dokonale těsnil, přidal jsem pro jistotu ještě vnější záslepku. Alespoň se v prohlubni nebude držet bláto. Na přilepení jsem tentokrát použil lepidlo na autoskla. Protože jsem v tu dobu neměl ještě vyrobenu trubičku se závitem, použil jsem originální ventilek, z kterého jsem sundal vrchní čepičku a slepil tekutým kovem s hadicovou koncovkou. Pak vše stačilo spojit pomocí hadicové spony a našroubovat na diferenciál.





 

Odkazy:
NWTOYS
4crawler
Toyota Tundra forum
Tacoma World